Politik

Liberalerna för en politik med fokus på utveckling – hela kommunen skall leva

Liberalerna i Lysekil vill utveckla ungdomars möjligheter att få en meningsfull fritid och en god skolgång. Vi vill ha moderna äldreboenden där individen ges möjlighet att välja. Där det finns hög medicinsk kompetens. Där det finns aktivitetsledare för en rolig och bekväm tillvaro.

Det är viktigt att de som står i bostadskön till kommunala tomter skall få möjlighet att bygga sitt eget boende. Vi vill också att våra företag skall ges möjlighet att växa och utvecklas på ett sätt så att vi får ett differentierat och framgångsrikt näringsliv som tar vara på de möjligheter som vår kust ger. Vi ska utnyttja Lysekils unika läge med vatten på tre sidor och däremellan höga berg och djupa dalar.

Våra anställda i kommunen skall känna glädje i sitt arbete och ha meningsfulla uppgifter som gör att de kan utvecklas. Vi vill vi ge alla som klarar omsorgsprogrammet ett fast arbete.

LIBERAL POLITIK

Tryggt boende för de äldre

Vi vill ha ökad valfrihet, högre kvalitét, hemtjänstteam, medicinsk kompetens och aktivitetsledare. Därtill fast jobb för de som klarar undersköterskeexamen.

Trygg skolgång för våra elever

Vi behöver fler vuxna i skolan, gratis kulturskola, och knyta an fritidsgårdarna till skolmiljön. Vi vill införa idrottsklass i gymnasiet för golf, segling och handboll.

Klimatet

Det ska finnas laddstolpar i hela kommunen till bilar och båtar. Vi ska förtäta miljöer som går att förtäta, minska energianvändningen i kommunala verksamheter.

Strategi för tillväxt

Bättre kommunikationer med broar, bredband med bättre täckning och utnyttjad järnväg. Ökad kommunikation mellan privat och offentlig verksamhet. Understöd till de maritima möjligheterna till utveckling. Multihall på Gullmarsborgsområdet. Gratis parkering första timman.